Widget / RenderObject / Lifecycle
Widget
- levný na výrobu
- při každém zavolání build metody se vlastně zahodí a vytvoří nový
- je immutable
- paralelně k widget tree existuje strom elementů a
RenderObject
ů - drží jen konfiguraci widgetu
Element
- mutable
- reprezentuje aktuální instanci widgetu
- handluje life cycle widgetu a jeho závislosti ve stromu - kdo je parent, kdo je child
- udržuje si referenci na aktuální widget a zároveň referenci na render object, který ma taky svůj strom
- instance je pak buď
StatelessElement
neboStatefullElement
- při
build
metodě se volácanUpdate
metoda, ktera zjišťuje jestli starý a nový widget mají stejný runtime typ a klíč (není-li klíč tak jen typ -> pokud jsou shodné tak není třeba zahazovat instanci Elementu a jen up datovat property -> je přece mutable -> tak samo se nezahodí render object -> úspora výkonu
RenderObject
- zodpovědný za kreslení na convos
Best practices
- části stromu, kde se odehrávají setState změny je nejlépe zabalit do custom widgetu a volat změny tam -> zmenší se scope setState a musí se updatovat menší část stromu
- taktéž lepší custom widget než metoda tvořící strukturu widgetů -> stále patří do velkého scopu nadřazeného widgetu a updatují větší celek
- Inherited Widget - vyvolává se přes statickou metodu get typicky
-
MediaQuery.of(context)
-
Provider.of(content)
-
toto volání nejen, že najde příslušný
InheritedWidget
ale zároveň zařadí volající widget do seznamu subsriberů, takže kdykoliv se v InheritedWidget změní stav, tak vyvolá rebuild i subsribovaných widgetů -> subsription dělat co nejníže ve stromu co to jde -> nebo vymezit jen oblast zájmu pokud to jeInheritedModel
, e.g.MediaQuery.sizeof(context)
bude notifikovat jen při změně size propert
-
State lifecycle
stateDiagram-v2 initState --> didChangeDependencies didUpdateWidget --> build didChangeDependencies --> build setState --> build build --> dispose note left of initState pouze jednou při mountování do stromu end note note left of didUpdateWidget při změně Widgetu end note note left of dispose při odstranění Ze stromu end note note left of didChangeDependencies při změně InheritedWidgetů na které jsme referencovali end note
- v did metotách nevolat
setState
, zbytečně to duplikuje volání build metody dispose
musí uvolnit veškeré resourcy jako controllery, listenery, stream subscribery, jinak je garbage collector neuvolní a dojde k memory leakuconst
třídy se stejnými argumenty budou mít v paměti pouze jednu instanci =>const
widget nevyvolá rebuild sebe a celého svého podstromu- totéž platí pokud je widget ve state třídě uložen jako final properta => odkazuje na stejné místo v paměti a framework widget ze stejné paměti nerebuilduje
repaintBoundary
může obalit widget a říctRenderObjectu
aby nešiřilneedRepaint
flag příliš dalekoListy
nejlépe přesitemBuilder
ashrinkWrap = false
, jinak rozbíjí 1azy loading => donutí vypočítat rozměry všech položekcacheExtent
definuje rozsah načteného obsahuitemBuilderu